ブランディング用
そのニットウェアブランドは、
ファッションの枠を超え、世界初のカーボンマイナスの小売店へと飛躍を遂げようとしています。
ファッションの枠を超え、世界初のカーボンマイナスの小売店へと飛躍を遂げようとしています。
事例の背景
シープ・インクとは?
英国ロンドンを拠点とするシープ・インクは、シープ・インクルーデッドの略で、初めてのカーボンマイナスのファッションブランドです。 創業者のエツァルト・ヴァン・デ・リック(Edzard van der Wyck)、マイケル・ウェッセリ(Michael Wessely)、ギャビン・エラスマス(Gavin Erasmus)は、アパレル業界に革命を起こすべく、シープ・インクの製品1つひとつが持続可能のメッセージをより多くの人に伝えることを願っています。* そのため同社は、カーボンニュートラルな農場からグリーンエネルギーで稼働するメーカーまで、同じ経営理念を持つサプライヤーと連携しています。 シープ・インクは、すべての供給源を評価し、ニュージーランドに生息するメリノ種の羊から採取した高級メリノウールを使用しています。 この天然で生分解性のある繊維は、通常のウールよりも薄くて柔らかく、かつ肌触りがよく、一定の着用に耐える耐久性を持っています。 原材料を羊から切り出した後、太陽光発電の工場でさらに加工するため、廃棄物やカーボンフットプリントがゼロになります。 シープ・インクは、まさにファッション業界における環境配慮のパイオニアと言えます。
事業の課題
ファストファッションは汚染と気候変動につながる
ファストファッションは、人々の飽くなき欲求に応えるために大量生産され、人々の衣服の消費方法を変えるトレンドとなっています。より新しくスタイリッシュなデザインが作られると、ワードローブにある衣服の寿命が短く、限定的になるという現象を起こしています。 世界経済フォーラムの2021年のレポートによると、ファッションとそのサプライチェーンは、第3位の汚染者として、原材料から生産、お客様の手元に届くまでの出荷処理によって発生する世界の温室効果ガス排出量の5%を放出しているということです。 それでは、衣服の製造に使われる原材料について詳しく見ていきましょう。 衣料品の65%を占める合成繊維は、化石燃料が原料です。 毎年約350万バレルの原油が生産に使用されています。* 一方、繊維のリサイクル・リユースが消費に追いつかず、廃棄される衣服のほとんどが埋立地と化しています。 そして、それらを燃やすことで、より多くの有害物質が大気中に放出され、地球温暖化を悪化させるもう1つの要因につながるのです。 そのため、繊維の生産が気候変動に影響を与えていることは間違いありません。
THE ACTIVITY WAS CHALLENGING, REQUIRED A HIGH LEVEL OF INNOVATION, AND DIRECT ACTION AND/OR EXTENSION TO ACHIEVE THE PLANNED OUTCOME
Following a road not yet made
The use of polystyrene packaging is endemic across the world. Moving any business, including those in the seafood sector to new environmentally sustainable packaging requires a cost effective equal. To meet this need, Tom and Kath had to venture into uncharted territories of packaging design and manufacturing.
The challenges included finding lightweight materials that could be re-used and recycled and which would provide equivalent or better thermal performance than polystyrene for transportation and storage of temperature sensitive goods such as seafood.
The resulting TomKat KoolPak® consists of three unique components which have been individually designed to work as one unit: the frame, the interior, and the technology. The relationship between the three components plays a vital role thermally and in delivering many other desirable benefits.
This is critical to protect goods against periods when they might be left out of the cold chain as they travel to market, such as time spent on the tarmac waiting to be loaded into planes.
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戦略的目標
繊維生産に循環型経済を導入する
変化を起こすのに、決して遅すぎるということはありません。この流れを変えるために新しいビジネスモデルが導入されれば、衣類には耐久性があり、使い捨てではないということが実証されることになります。 これを実現するために、衣服がどのように作られたかという情報にメーカーとお客様がアクセスできるようになれば、新しい技術によって、生産から消費までの循環型経済の概念を現実の形とすることができます。 RFIDは、「違いを生み出す」という野心を実現するための救済者として役割を果たすことができます。 この通信技術は、アンテナから磁界を発生させるリーダーと、両者を近接させることで電力を得ることができるタグの間で行われます。 そのためRFIDタグは、電池不要のデバイスとなり、小型で費用対効果の高いものとなることができます。 さらにRFIDの価値は、タグ付けしたものにID番号を付けることで、そのデータをもとに関係者全員がメリットを享受できるエコシステムを形成することにあります。 つまり、RFIDタグは、生産工程におけるすべてのイベントを記録し、サプライチェーン管理においてメーカーに可視性を提供します。 一方、消費者は、NFC対応の携帯電話で情報を入手し、購入した商品の生産履歴を知ることができます。 環境に配慮している人から買っていることがお客様に伝われば、ブランドオーナーは、マーケティングキャンペーンでポジティブなイメージを築くことができます。
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製品ソリューション
あなたのニットウェアは物語を語る
技術面では、13.56MHzの電波を利用した非接触通信技術である近距離無線通信(NFC)により、すべての生産工程が追跡できるようになりました。 NFC は、商品認証や小売ブランドに対する顧客との関わりに有効なツールとして広く採用されています。 NFCタグをアイテムに装着することで、デジタルワールドとの接続が可能になります。 シープ・インクのニットウェアには、1日目からNFCタグが裾に付いており、常にブランドの一部となっています。 英国のNFCタグ専門サプライヤーであるSeritag社は、NFC対応携帯電話をタップすることで情報を開くことができる独自のURLを付与したタグに対するコード化サービスを提供しています。 これによりお客様は、羊毛がどの農場で生産され、羊毛を供給する羊の健康状態がどうなっているかなど、生産工程を詳細に把握することができます。 衣服の着用者は、羊の毛を刈るタイミングや、羊がどこにいるのかをプッシュ通知で知ることもできます。 シープ・インクのお客様との関わり方は、お客様に衣服のライフサイクルを考えることを促し、ファッション業界に持続可能という考えを具体的に持ち込みます。
The KoolPak App uses NFC & block chain technology to track each KoolPak through its entire lifecycle, in partnership with SAG we have further developed battery-less NFC Temp Sensor Tag to suit our application, so clients can prove the provenance of their product, be confident in the safety and freshness of their consignment and avoid the added expense of food waste. All you need is a mobile phone.
By 2025 Australia has a mandate to achieve more sustainable packaging. This data helps businesses validate their goals on sustainable packaging.
The KoolPak has a larger interior capacity than an equivalent sized EPS box, as the EPS box has thicker walls, while also having airline approval for 25kg which is 25% more than an equivalent sized EPS box.
A strong focus on environmental credentials and the product being both recyclable and designed for re-use has a significant economic benefit for the user. In-market testing indicates KoolPaks can easily be re-used 10 times; some trials have re-used boxes more than 20 times. The flat pack design offers additional savings by minimising transport costs and storage space required for empty boxes between use.
事業上のメリット
ポジティブな未来に向けて、オンラインとオフラインのすべてがつながる
NFC技術により、シープ・インクは製品の追跡、真正性の確保を可能にし、製品の原産地、マッチングの推奨、リサイクルの取り組みに関して消費者と関わる機会を創出することができます。 オンラインとオフラインであらゆる情報を提供するこのファッションブランドは、NFC技術を駆使して顧客の環境意識を高めるように尽力し、独自の顧客体験を実現しています。 SAGは、あらゆる環境下での使用に耐える防水性と堅牢性を備えたこのNFCタグを提供することで、シープ・インクのための役割を果たし、ポジティブな未来をもたらすメッセージの発信に貢献できることを誇りに思っています。
*参考情報:
Our Track & Trace Supply Partners - Environmentally Focused
The KoolPak’s sustainability credentials have already been supported by the World Wildlife Fund and the global NLA International – a Blue Economy solutions company. Local production and adoption will also help Australia meet its national commitments to ensure 100 per cent of packaging is reusable, recyclable, or compostable by 2025.
“We are all users and have a role to play in protecting and improving the environment. We live in a pristine part of the world. We want to keep it that way for generations to come.”
SAG: Originally introduced to us by Texas Instruments, SAG has been instrumental in providing solutions for our NCF requirements, with specific focus on the battery-less NFC temp sensor tag. Our tag requirements are challenging, particularly when you consider the primary reading device is a mobile phone, multiple layers of material to read through and no battery. Other alternatives to NFC such as QR Codes, bar code etc were evaluated, however only NFC provides an effective way of registering the 3 KoolPak components as an assembled unit to a data base or blockchain in battery-less form.
NFC is central to our track & trace, SAG is ‘best in business’ not only from a technical & development perspective but also with tag manufacture and ability to supply in volume.
LUK Solutions: As with SAG, LUK have been on-board the project from the very start (2019) and instrumental in development of the KoolPak App, integration of NFC and gate scanner technologies within that. In combination they have systematically worked through the significant challenges involved, finding workable solutions to complex problems.
A standout for us, both SAG & LUK saw the value of the project even though it was a ‘start-up’. They took on the risk of committing resources & time, we are very grateful to have them by our side and sharing the vision of KoolPak.
“We are all users and have a role to play in protecting and improving the environment. We live in a pristine part of the world. We want to keep it that way for generations to come.”
SAG: Originally introduced to us by Texas Instruments, SAG has been instrumental in providing solutions for our NCF requirements, with specific focus on the battery-less NFC temp sensor tag. Our tag requirements are challenging, particularly when you consider the primary reading device is a mobile phone, multiple layers of material to read through and no battery. Other alternatives to NFC such as QR Codes, bar code etc were evaluated, however only NFC provides an effective way of registering the 3 KoolPak components as an assembled unit to a data base or blockchain in battery-less form.
NFC is central to our track & trace, SAG is ‘best in business’ not only from a technical & development perspective but also with tag manufacture and ability to supply in volume.
LUK Solutions: As with SAG, LUK have been on-board the project from the very start (2019) and instrumental in development of the KoolPak App, integration of NFC and gate scanner technologies within that. In combination they have systematically worked through the significant challenges involved, finding workable solutions to complex problems.
A standout for us, both SAG & LUK saw the value of the project even though it was a ‘start-up’. They took on the risk of committing resources & time, we are very grateful to have them by our side and sharing the vision of KoolPak.